Lee Towers, Hans Klok en prins van Monaco: Annette danste voor iedereen

Annette Wijdom en prins Albert van Monaco
Annette Wijdom en prins Albert van Monaco © Annette Wijdom
DEN HAAG - Annette Wijdom heeft overal ter wereld gedanst en met veel sterren opgetreden. De Haagse begon haar carrière als jong meisje bij het showballet van Penney de Jager. Ze is bevriend met Lee Towers, Hans Klok en Tatjana Simic en heeft een bijzondere band met de prins van Monaco. Hij schreef zelfs het voorwoord voor haar boek 'Go for the Show', over ruim dertig jaar dans- en showbizzervaring.
Penney de Jager was de grote inspiratiebron voor Annette. 'Ik leerde veel van haar manier van werken en choreografieën maken', vertelt ze bij het Radio West-programma Mogguh Weekend.
In de jaren dat ze bij Penney danste, was het showballet een belangrijk onderdeel van de Willem Ruis Shows. Toen de quizmaster overleed, besloot Penney te stoppen. Annette begon In 1987 haar eigen dansschool en showballet. Ze reisde met de Fa Fa International Showdancers de hele wereld over.

Modeshows organiseren

'Omdat we de balletgroep met helemaal niets waren begonnen en daarom in het begin alleen modeshows organiseerden, was onze naam destijds Fa Fa Fashion', legt ze uit.
'Op die naam waren we gekomen door de gelijknamige hit van David Bowie. We gebruikten de song namelijk als finalenummer in de show. Lee Towers zei tegen ons: haal dat fashion er maar af. En zo bleef Fa Fa over', schrijft Annette in haar boek.

Gerard Joling, Frans Bauer, Cliff Richard, Shirley Bassey

Tien jaar lang verzorgden Fa Fa International Showdancers de balletten bij de Lee Towers Gala's in Ahoy. De Haagse werkte mee aan het huwelijk van prins Willem Alexander en prinses Máxima in de Arena.
Ze werkte samen met artiesten als Gerard Joling, Frans Bauer, Cliff Richard, Shirley Bassey, Vanessa Mae en vele anderen. Het boek staat vol gezellige anekdotes over deze ontmoetingen.
Annette Wijdom
Annette Wijdom © Roy Beusker
Annette is een doorzetter en zeer gedisciplineerd. 'Een docent zei met een knipoog: je bent er altijd, behalve als je naar een begrafenis moet en je bent zelf de dode', zo schrijft ze in haar boek. Tegelijkertijd eist de Haagse niet alleen van anderen deze inzet, voor zichzelf is ze nog harder en strenger.

Dansen met gescheurde enkelband

'Toen ik op een cruiseschip werkte, hadden we eens zwaar weer. Tijdens het dansen van de Can Can ging het schip op en neer. Dat danst niet echt makkelijk, zeker niet bij zo'n tien minuten durende dans als de Can Can waarbij snelle hoge kicks, radslagen en andere acrobatische trucs elkaar afwisselen. Terwijl we dat deden, sprong ik op één been terwijl het schip omhoog kwam en landde verkeerd.'
Annette lag geblesseerd op de grond, beet de pijn weg en danste door. Na de show controleerde de scheepsarts, die het ongeval zag gebeuren, haar enkel. 'Hij zei: maar dit kan helemaal niet! Het is dat ik het zelf heb gezien, anders zou ik dit nooit geloven: je enkelband is afgescheurd.'

Blauwe tong voor Prins Albert

Annette kwam met haar danseressen veel in Monaco voor verschillende optredens. Daar ontmoette ze prins Albert. Hij gaf haar de eerste keer zijn nummer met het verzoek hem terug te bellen. De nuchtere Annette had daar geen tijd voor. Toen de prins haar na een paar maanden weer tegenkwam in Monaco, reageerde hij eerst wat verbolgen dat er geen contact was opgenomen.
Uiteindelijk ontstond er een bijzondere vriendschap tussen de twee, waarbij Annette graag plagerijen en kattenkwaad uithaalde. Zo gaf ze de prins een keer een kauwgompje waar je een blauwe tong van kreeg, vlak voordat hij een speech moest geven. Of hij vond opeens een nep-vlieg in z'n drankje. Prins Albert heeft het Annette niet kwalijk genomen, hij schreef dus zelfs een kort voorwoord voor haar boek.