Ambulance bijna 50 keer naar dezelfde straat: 'Mensen vallen dagelijks'

Goudenregenstraat in de Haagse woonwijk Segbroek
Goudenregenstraat in de Haagse woonwijk Segbroek © Omroep West
DEN HAAG - Bij het horen van sirenes slaat bij omwonenden de angst om het hart. Al jaren zijn er zorgen over de verkeerssituatie in de Goudenregenstraat in Den Haag. In de smalle straat moeten de tram, fietsers én automobilisten elkaar passeren. Het feit dat er over vier jaar een nog bredere tram gaat rijden en er een middenperron komt, maakt de angst voor meer slachtoffers alleen maar groter.
Veel fietsers in de Goudenregenstraat gruwelen van de gedachte: onderuit gaan op de trambaan. Door geparkeerde auto's aan beide kanten van de weg, tram 12 die door de straat heen dendert, druk autoverkeer en het gebrek aan geverfde fietspaden, is het voor fietsers lastig om door de straat te navigeren.
Toch is het tegelijkertijd een veel gebruikte weg, omdat deze een verbinding vormt met zowel het centrum als het strand. In 2014 kreeg het Goudenregenplein al de twijfelachtige eer om uitgeroepen te worden tot de gevaarlijkste straat van de regio.

Straat steeds gevaarlijker

De gemeente heeft al eens maatregelen getroffen om de situatie te verbeteren. zoals nieuwe belijning op het wegdek, nieuwe zebrapaden, verlichting in het wegdek ter hoogte van de voetgangersoversteekplaatsen. Maar deze zijn in de loop der tijd vervaagd, defect geraakt of helemaal verdwenen.
Fred Kalisvaart woont al zijn hele leven op de hoek van de Goudenregenstraat en de Laan van Meerdervoort. En in die jaren heeft hij de straat steeds gevaarlijker zien worden. 'De straat is in 1920 gebouwd', vertelt de ondernemer, die het gezicht is van de Kalisvaart-winkels die inmiddels overgenomen zijn door Etos. 'Hier zie je hoe de straat er in 1930 uitzag', zegt hij, wijzend naar een zwart-wit foto. 'Toen reed er al een klein trammetje.'
Goudenregenstraat in 1934
Goudenregenstraat in 1934 © Fred Kalisvaart
'In de afgelopen jaren is de Goudenregenstraat een belangrijke verkeersader geworden', vervolgt Fred. 'Er rijdt een tram, er rijden fietsers en er rijden heel veel auto's. Zeker sinds de Fahrenheitstraat en de Goudsbloemlaan autoluw zijn gemaakt.'
Omdat de straat zo druk is en er ook nog eens een tram rijdt, is er volgens Fred en zijn buurtbewoners een heel gevaarlijke situatie ontstaan. 'Vooral de rails in het wegdek, vormen een probleem. Door het gevaar om met het wiel in de rails te komen, kunnen fietsers niet goed manoeuvreren in de meter ruimte tussen de rails en geparkeerde auto's.'

Met je wiel in de tramrails

'Fietsers moeten letten op het verkeer om hen heen, de tramrails op de grond en mogelijk opengaande autodeuren rechts van ze', vervolgt hij. 'Er is denk ik geen Hagenees die nooit in de tramrails gekomen is met zijn wiel.'
De straat is volgens omwonende Fred maar achttien meter breed. 'Er zijn simpelweg te veel verschillende weggebruikers in een te krappe ruimte, waardoor niet iedereen veilig van A naar B kan komen.'
Trauma-artsen verlenen hulp in Goudenregenstraat
Trauma-artsen verlenen hulp in Goudenregenstraat © Regio15
Hij vervolgt: 'Dit jaar alleen al moest de ambulance 47 keer naar de Goudenregenstraat komen. Soms moet zelfs de traumaheli eraan te pas komen. En je kunt ervan op aan dat er nog minstens drie keer zoveel incidenten gebeuren waarbij de ambulance niet gekomen is.'
Voor bewoners is het inmiddels een bekend tafereel: mensen die met hun fiets in de tramrails terecht komen en onderuit gaan. 'Meestal loopt het goed af, maar soms ook niet. Als alternatief rijden fietsers vaak over de stoep heen, maar ook dat is natuurlijk gevaarlijk. Want als je net je deur uitkomt word je van je sokken gereden.'

Bredere tram in de straat

Nu de gemeente bezig is met het introduceren van nieuwe trams, hoopt de groep bewoners dat er eindelijk wat wordt gedaan aan de veiligheidssituatie. Maar met de plannen die er nu liggen, zijn ze helemaal niet blij. 'Het is de bedoeling dat in 2027 de nieuwe, beter toegankelijke tram in de straat gaat rijden. Deze tram is een stuk breder dan de tram die er nu rijdt. Hoe ziet de gemeente dat voor zich? Als het al zo krap is.'
Ook wil de gemeente een dertig meter lang middenperron creëren in het midden van de Goudenregenstraat, naast het Goudenregenplein. 'Het perron moet zo lang zijn om het geschikt te maken voor rolstoelgebruikers', weet Fred. 'Maar het zorgt ervoor dat de straat nog voller wordt en er nog minder ruimte is voor weggebruikers om te bewegen.'
Protest tegen de nieuwe trams in de straat
Protest tegen de nieuwe trams in de straat © Omroep West
De gemeente stelt in een reactie op de hoogte zijn van het aantal incidenten in de Goudenregenstraat. 'We vinden het dan ook zeer belangrijk dat de verkeersveiligheid verbetert', zegt een woordvoerder.
De introductie van de nieuwe trams is voor de gemeente ook een goede gelegenheid om te onderzoeken of de veiligheid kan worden verbeterd. 'Er wordt bijvoorbeeld concreet gekeken hoe we de fietsveiligheid kunnen verbeteren in de Goudenregenstraat.'

Bewoners betrekken bij herinrichting

De gemeente weet ook dat het druk is in de Goudenregenstraat. Daarom wordt bekeken of met de komst van de tram de straat helemaal opnieuw kan worden ingericht. 'Dit gaat om trottoirs voor de voetgangers, meer ruimte voor de fietser, inpassen van de nieuwe tram, groen en autoverkeer/parkeren.'
Bij het maken van de plannen daarvoor worden ook bewoners en ondernemer betrokken, stelt de woordvoerder. Zij mogen meedenken via de website Doe Mee! en ook is er een 'klankbordgroep' in het leven geroepen.

Niet gerust op

Fred en zijn buurtgenoten zijn er niet gerust op. 'Het enige wat wij willen is dat de situatie in de straat zo snel mogelijk veiliger wordt, want het gaat niet langer zo.'