Middelbare school past schoolplan aan na rapport inspectie: 'Ligt een grote verbeteropdracht'

Het Picasso Lyceum in Zoetermeer
Het Picasso Lyceum in Zoetermeer © ANP
ZOETERMEER - Het schoolplan van het Picasso Lyceum moet van de inspectie op de schop. Na de ophef over het plan dat begin dit schooljaar inging, heeft de school de opdracht gekregen om verbeteringen door te voeren. Leerlingen gaan méér tijd krijgen met de docenten en krijgen extra hulp bij de achterstanden die ze hebben opgelopen.
Aan het begin van het schooljaar was de ophef groot toen duidelijk werd dat het Picasso Lyceum over zou stappen op een nieuw schoolplan. Leerlingen werden vlak voor de zomer pas geïnformeerd, leraren vertrokken omdat ze het niet eens waren met de plannen en ook verloren ondertussen de ouders het vertrouwen in de plannen van de school.
'Er ligt een grote verbeteropdracht voor de school, we beseffen dat en zijn hard bezig met de verbeteringen die nodig zijn om onderwijs te bieden dat leerlingen en ouders verwachten', vertellen interim-rector Marien Smits en regiomanager Jan Andries Wolthuis.

Meer docenten

Volgens Smits en Wolthuis heeft het schoolplan niet de uitwerking gehad die zij hadden willen zien, ook de Inspectie van het Onderwijs zag de nodige verbeterpunten. 'We zagen er eerst veel potentie in, maar het heeft niet de uitwerking gekregen die wij voor ogen hadden. We passen daarom de plannen aan op meerdere fronten, zodat we kunnen waarmaken wat we beloven.'
De school gaat vooral organisatorisch aanpassingen doen. Bijvoorbeeld in de samenwerking tussen de onderwijsondersteuners, de docenten en de coaches. Zo moet er beter zicht komen op de voortgang van de leerlingen. Ook zijn er meer docenten aangenomen om de leerlingen meer les te geven.

Extra lestijd

Interim-rector Smits ging direct na het vertrek van de vorige rector met de problemen aan de slag. 'Ik heb vrij snel besloten dat we extra instructietijd moeten geven. Dus dat leerlingen méér tijd krijgen met de docenten. We hoorden vooral terug dat ouders en leerlingen de manier van werken die we hadden niet oké vonden. Dus daar moest ook echt wat gebeuren.'
De reacties daarop waren volgens Smits en Wolthuis goed. 'We hoorden dat ook terug in de school. Leerlingen vroegen ons of zij meer les konden krijgen, het is best bijzonder dat ze dat aangeven. Maar daar hebben we natuurlijk wel extra inzet voor nodig, dus die problemen zijn niet direct opgelost.'

Nieuwe roosters voor leerlingen

De leerlingen krijgen, om de extra lessen erin te passen, vanaf december een nieuw rooster. 'Maar dat niet alleen, we ontdekken nu soms ook dat leerlingen achterstanden hebben. Dat willen we snel op gaan lossen met bijlessen en straks ook examentrainingen.'
Volgens de rector gaat per leerling worden bekeken of er achterstanden zijn. 'En als ze er zijn, gaan we ze repareren. Dat hoort ook bij onze opdracht: als school ervoor zorgen dat de leerlingen het gewenste niveau behalen. We moeten ervoor zorgen dat het voor elkaar komt, de leerling mag daar geen last van hebben.'

Visie verandert niet

Maar, benadrukken de rector en de regiomanager, aan de visie van de school verandert niets. Zo blijft de school vasthouden aan de 'brede brugklas'. Dat wil zeggen dat het exacte niveau van de leerlingen, mavo, havo of vwo, pas na een paar jaar wordt bepaald.
Ook het gepersonaliseerd leren, dus meer één op één contact met de docent in plaats van in groepsverband, blijft. 'Wel gaan we kijken naar de balans van de lestijd en het zelf laten werken en hoe de uren zijn verdeeld over de week. Ook om die beter te laten aansluiten op de behoeften van de leerlingen en de docenten.'

Te snel doorgevoerd

Maar is de school uiteindelijk niet te snel geweest met het doorvoeren van een nieuw schoolplan? 'Ik denk dat we een te grote stap in één keer hebben willen zetten', vertelt Wolthuis daarover. Smits vult aan: 'Soms ontdek je in je enthousiasme dat je te snel van start bent gegaan. Denk daarbij aan een hardloper die te gretig was bij de start en daardoor valt.'
'En laat ik eerlijk zeggen: we zijn nu weer opgestaan. We pakken de draad weer op en we bouwen weer door aan datgeen dat we willen', besluit de interim-rector. De school krijgt van de Inspectie een jaar om de problemen te boven te komen en het verbeterplan uit te voeren. Volgend jaar zal de Inspectie dan rapporteren of de verbeteringen zijn uitgevoerd.

Rust weer terug in school

Inmiddels is onder ouders en leerlingen de rust teruggekeerd, weet regiomanager Wolthuis te melden. De school heeft met meerdere ouderavonden de ouders hun woord laten doen, om zo te kijken wat de behoefte van de ouders en de leerlingen was. 'De situatie in september, waarbij er veel onrust rond de school was en ook de ouders vaak de Inspectie wisten te vinden, is gelukkig meer tot rust gekomen.'