In Scheveningse winkel verkoopt gravin Eloise van Oranje kleding: 'Unieker en meer van waarde'

DEN HAAG - Binnenkort opent Eloise van Oranje haar eigen vintage kledingwinkel My Lima Lima aan de Frederikstraat in Den Haag. Maar voordat dit zover is, organiseerde de gravin afgelopen weekend een pop-up markt samen met drie Haagse vintage verkopers in Scheveningen. Dat Eloise vintage kleding kan verkopen voor het goede doel, is een droom die uitkomt voor de 21-jarige.
Van vintage kerstballen tot aan glitterende paillettenjurken uit de jaren tachtig: in de loods aan de Datheenstraat is een ware kerstmarkt ontpopt. Normaal gesproken vind je er het kantoor van Floor van de Water, een Haagse tassenontwerpster, maar dit weekend is het even andere koek. Op de kerstmarkt kun je vintage kleding vinden van The Holy Grail of Vintage en My Lima Lima, maar je kon er ook terecht voor vintage kerstdecoraties van Liz Groen.
De kleding van My Lima Lima is gedoneerd door vrouwen uit het netwerk van Eloise van Oranje, haar moeder Laurentien en compagnon Thomas Latcham. Alle verdiensten gaan naar twee goede doelen: Kids Right en Stichting Everyday People. 'Mijn moeder heeft de goede doelen uitgekozen', vertelt Eloise vol enthousiasme op de kerstmarkt. 'We willen aan kwalitatieve kleding verkopen, dus we maken een selectie op basis van de stof van een kledingstuk en het merk.'

Dat er zoveel vrouwen hun kleding hebben gedoneerd voor het goede doel, vindt Eloise geweldig. 'Het is heel mooi om te zien dat we zoveel krijgen. Het leuke aan vintage kleding is dat het vaak veel beter van kwaliteit is. Ook is het veel unieker en heeft het meer waarde. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst in een gewone winkel stond. Ik koop echt alleen tweedehands kleding. Dat is ook nog eens beter voor het milieu.'
Het is niet de eerste keer dat de vrouwen een pop-up kerstmarkt in de loods van Floor organiseren. Zo vertelt haar compagnon Marije Blaasse, van The Holy Grail of Vintage, dat ze vorig jaar al eerder een avond hadden georganiseerd voor vriendinnen. 'Liz was er toen ook al bij. We vonden het zo leuk, dat we besloten om er nog een te organiseren, maar we wilde het dan graag voor een groter publiek doen.'
Achterban van 'influencergravin' is groot
Dat Eloise op de deur kwam kloppen bij Floor aan de Datheenstraat om haar flyers te verspreiden, zag de Haagse ondernemer dan ook als een geweldige kans. 'Ze vroeg gelijk of ik niet ook een rekje wilde neerzetten op de kerstmarkt', zegt Eloise. 'Het is heel leuk om hier met z'n allen te staan.'
De achterban van de 'influencergravin' is groot: Eloise heeft namelijk 426.000 volgers op haar Instagramaccount. 'Met Eloise erbij hebben we een grotere naamsbekendheid', vertelt Marije. 'We hebben gisteren ook SBS6 over de vloer gekregen. Het lijkt ons wel wat om deze vintage pop-up markt vaker te organiseren. Iedereen seizoen eentje zou heel leuk zijn.'
Inmiddels is de volgende vintage pop-up al gepland: op 22, 23 en 24 maart kun je weer los in de loods in Scheveningen om er vintage kleding en spullen te kopen.