Jonge horlogemaker wil wereld veroveren: 'Het is een uit de hand gelopen hobby'

DELFT - De 33-jarige Michiel timmert flink aan de weg als horlogemaker. In zijn werkplaats in Delft maakt hij samen met zijn medewerkers zo'n honderd peperdure horloges per jaar. Hij combineert het ouderwetse ambacht met ontwerpen die uit een 3D-printer rollen. 'Ik heb er geen opleiding voor gedaan, het is een uit de hand gelopen hobby.'
Het is vooral ook een dure hobby. Het goedkoopste horloge in zijn etalage kost ruim 8.000 euro, het duurste model 35.000. 'Tel alle uren handwerk maar eens op die erin zitten, plus de kosten voor de ontwikkeling,' zegt Michiel Holthinrichs, geboren en getogen in het oosten van het land.
Hij kwam naar Delft voor een studie bouwkunde aan de Technische Universiteit. 'Ik kocht kapotte horloges en leerde ze herstellen door er veel over te lezen en filmpjes te kijken op YouTube.' Uiteindelijk besloot hij geen architect te worden, maar horlogemaker.
Kunst om te dragen
De jonge ondernemer ziet wel paralellen tussen de twee vakgebieden: 'In een gebouw kunnen waanzinnige details zitten, maar die moet je achterlaten als je weggaat. Een horloge is een stuk kunst of architectuur wat je altijd bij je draagt.'
Michiel maakt van al zijn modellen eerst een schets. 'Vervolgens wordt dat in 3D uitgewerkt', laat hij zien op de laptop. 'Daarna testen we het model eerst in de 3D-printer in plastic. Uiteindelijk wordt het horloge in metaal geprint. Ons laatste model is van titanium, dat kun je ook printen tegenwoordig.'
Jonge medewerkers
Het printen besteedt hij uit, de afwerking gebeurt in de werkplaats in Delft. 'Dat doen we met de hand. Per kast kost dat ongeveer vijftien uur en dat is alleen nog maar de kast. Het uurwerk heb ik het nog niet eens over.'

De werkplaats staat vol met ouderwetse machines en apparaten, maar de medewerkers zijn opvallend jong. 'Ja leuk he', lacht Michiel. 'Ik denk dat er een hernieuwde liefde is om iets te maken met je handen. Het is een allesomvattend vak. We zijn technisch bezig, maar ook ontwerpers. Het gaat om een stukje kunst om je pols.'
Niet rijk
Zijn klanten komen vooral uit Azië en Amerika en zijn jong en succesvol. 'Het is een nichemarkt waarin een naam opbouwen belangrijk is en dat kost heel veel jaren.' Ondanks de grote bedragen die hij vraagt voor een horloge, wordt hij er nog niet rijk van. 'Wie weet komt dat ooit, maar nu investeren we alles in nieuwe modellen en opleidingskosten. Het is nooit af, we blijven ons steeds ontwikkelen.'