Na veel vertraging gaat 2,5 kilometer lange tunnel onder stad over ruim half jaar open

© Provincie Zuid-Holland
LEIDEN - Volgend jaar moet een nieuw deel van de RijnlandRoute open zijn: auto's kunnen vanaf 5 juli door de Corbulotunnel rijden. Aan het nieuwe stuk weg tussen de A4 en de A44, langs Leiden en onder Voorschoten door, is zeven jaar lang gebouwd.
Volgens de provincie Zuid-Holland zijn de komende maanden belangrijk. Zo is inmiddels het testprogramma gestart voor alle installaties. Daarnaast moet personeel bij de verkeerscentrale in Rhoon, de politie, de brandweer en de ambulancediensten opgeleid worden om de installaties in de tunnel te beheren en te handelen bij calamiteiten en ongelukken.
Tenslotte is er ook een openstellingsvergunning nodig om de weg echt te kunnen openen. De afgelopen maanden zijn er daarom regelmatig overleggen gevoerd met de verschillende betrokken partijen, meldt de provincie.
De nieuwe Tjalmaweg (N206) tussen Katwijk en Leiden
De nieuwe Tjalmaweg (N206) tussen Katwijk en Leiden © ANP
Met de opening van dit deel van de RijnlandRoute, het nieuwe stuk weg tussen de A4 en de N206 bij Katwijk, zijn straks twee van de drie projecten klaar voor het verkeer. Het stuk tussen Leiden en Katwijk is eerder dit jaar al open gegaan. Voor het derde deel, langs de Europaweg, loopt nog een aanbestedingsprocedure.

Tegenslagen

De werkzaamheden begonnen in 2017. Zwaartepunt daarvan was het boren van twee tunnelbuizen van elk 2250 meter lang, met beide twee rijstroken. Dat gebeurde op een diepte van zo'n dertig meter. Het boren was in de loop van 2020 klaar, waarna de werkzaamheden verdergingen met de inrichting van de tunnel. De nieuwe N434 heeft ook nog een 'verdiept' deel van 1,4 kilometer.
De bouwers kregen met nogal wat tegenslag te maken. Zo raakten de nodige technische installaties, machines en bouwmaterialen vorig jaar beschadigd bij een brand in loodsen op het werkterrein. Ook de coronacrisis veroorzaakte uitstel. Vorig jaar liet de provincie Zuid-Holland extern onderzoek doen na signalen van onveilige arbeidsomstandigheden voor de tunnelbouwers. In 2019 was een bouwvakker overleden.
De aansluiting van de Corbulotunnel met de A4 bij Leiden
De aansluiting van de Corbulotunnel met de A4 bij Leiden © ANP
Na zo'n zeven jaar bouwen en heel wat tegenslagen moet de nieuwe Corbulotunnel bij Leiden komende zomer opengaan. Dat is anderhalf jaar later dan oorspronkelijk gepland. De bijna 2,5 kilometer lange tunnel ten zuiden van Leiden vormt een snelle verbinding tussen de snelwegen A4 en A44.
De provincie verwacht dat jaarlijks achttien miljoen motorvoertuigen gebruik gaan maken van de Corbulotunnel.