Pakket-busjes zorgen voor irritatie: 'Maar verplaats je eens in de bezorger'

Een postbezorger van PostNL  | ANP
Een postbezorger van PostNL | ANP
REGIO - Nu we massaal weer onze kerstcadeaus online bestellen en thuis laten bezorgen, stikt het overal van de busjes van PostNL, DHL en andere pakketbezorgers. Met enige regelmaat staan ze dubbel geparkeerd. Mag dat eigenlijk wel? Ja en nee.
Wij vroegen juridisch expert Chaim Snel van de ANWB hoe dit zit. Mogen deze bezorgers dubbel geparkeerd staan? 'Nee, maar dat doen ze meestal ook niet. Ze staan stil. En dat is juridisch iets anders', legt hij uit. 'Stilstaan mag, als je bezig bent met laden en lossen.'
Maar het moet wel redelijk blijven. Snel: 'Je mag er niet langer staan dan nodig. En er moet geen parkeerverbod ter plaatse zijn of een verbod om stil te staan', vertelt de jurist. Mogen jij en ik dat dan ook? 'Jazeker en je mag ook stilstaan om passagiers in- of uit te laten stappen. Maar ook hier geldt: niet te lang.'

Waarom zetten ze hem niet 'gewoon' op een vrije parkeerplek?

Wat als er een parkeerplek vrij is? Ook dan staan de busjes vaak midden op de weg. Maar dat is logisch, zegt hij. 'Ik snap wel dat je baalt als je er achter staat. Maar verplaats je eens in die bezorger. Die moet misschien op vijf of zes plekken in de straat zijn, dan moet hij steeds naar de bus heen en weer lopen.'
Maar dat is niet het enige. 'Hij of zij moet dan ook steeds in- en uitparkeren, dat kost ook hartstikke veel tijd en ze hebben het al zo druk.' Een woordvoerder van PostNL legt uit dat bezorgers daarom bijvoorbeeld ook een ontheffing hebben voor het dragen van hun autogordels. 'Als ze niet steeds hoeven in- en uitparkeren, is dat ook een stuk veiliger.'

'Aantal bestelbusjes valt reuze mee'

Maar, voegt de woordvoerder eraan toe, bezorgers doen wel altijd hun best om een veilige plek op te zoeken. Bij DHL wijzen ze erop dat het eigenlijk wel meevalt met de bestelauto's. Ze hebben een aandeel van zo'n tien procent en daarvan wordt vijf tot tien procent gebruikt voor het bezorgen van pakjes. 'Een zeer kleine groep weggebruikers, maar wel een die heel zichtbaar is en dus ook sneller irritaties opwekt in het verkeer.'
De bestelauto's moeten vaak dubbel parkeren omdat er niet overal parkeer- en losplaatsen zijn. 'Dat komt deels doordat de straten volstaan met geparkeerde auto's van, jawel, de bestellers', zegt de DHL-woordvoerder. Dat bedrijf adviseert mensen vooral hun pakketten bij een afhaalpunt te laten bezorgen. 'We stimuleren consumenten om daar lopend of met de fiets naartoe te komen.'

Parkeerontheffing voor pakketbezorger

Al lukt dat natuurlijk niet iedereen. 'Aan huis bezorgen is een uitkomst voor kwetsbare groepen zoals ouderen en mindervaliden die aan huis gebonden zijn.' Nu die groep groeit, zullen we voorlopig nog wel wat bussen van pakketbezorgers geparkeerd zien staan. Overigens mogen zij soms ook de verkeersregels overtreden, zegt ANWB-jurist Snel.
'In sommige gemeente hebben zij een ontheffing, zodat ze bijvoorbeeld op de stoep mogen staan of op een kruispunt. Dan hebben ze meestal een A4'tje onder de voorruit liggen, waarin staat aan welke regels ze zich niet hoeven te houden.'

Boete voor fout parkeren

Zo'n ontheffing krijgen ze niet zomaar. 'Dat is nou eenmaal nodig om goed hun werk te kunnen doen.' Maar, benadrukt hij, als een pakketbezorger een gevaarlijke situatie veroorzaakt, dan kan er wel degelijk worden ingegrepen.
En dat gebeurt ook, blijkt wanneer we een aantal gemeenten bij ons in de buurt benaderen. 'Belangrijk op te merken dat de handhavingsorganisatie boetes uitdeelt voor voertuigen die hinderlijk of foutief geparkeerd staan, zoals op straten en stoepen', zegt een woordvoerder van de gemeente Den Haag. In Delft 'wordt dit in de reguliere rondes van de boa's meegenomen', klinkt het.

Extra parkeercontrole in Leiden

Daar zijn geen plekken waar het bijzonder vaak voorkomt. In Leiden wel. 'In de Catharinasteeg en de Lammerschansdriehoek is extra aandacht nodig', zegt de gemeente. Daar wordt de komende tijd vaker gesurveilleerd, omdat er veel meldingen over binnenkomen.
Volgens de ANWB-expert ligt de waarheid waarschijnlijk een beetje in het midden. 'Verplaats je in de pakketbezorgers, die deze maand onder hoge druk hun werk moeten doen. Anderzijds moeten wegbeheerders, meestal gemeenten, er ook voor zorgen dat de weg zo is ingericht dat het allemaal veilig en goed kan gebeuren.'