Huizen al een jaar af, maar bewoners krijgen geen sleutel: 'Gemeente moet zich schamen'

Toekomstige bewoners Residence Van Henegouwen staan in de kou
Toekomstige bewoners Residence Van Henegouwen staan in de kou © Omroep West
NOORDWIJK - Al meer dan een jaar kunnen de bewoners van 23 koopwoningen achter de boulevard van Noordwijk niet hun nieuwe huis in. Er is geen elektriciteit in de appartementen. Door de grote vraag naar elektriciteit op een te klein netwerk, netcongestie, moeten meer transformatorstations worden gebouwd. De gemeente Noordwijk en netbeheerder Liander hebben een conflict over het plaatsen van zo'n transformatorhuisje. Bewoners zijn de dupe.
Marion en Cees van der Bent staan wat troosteloos in de motregen naar hun nieuwe huis op de begane grond te kijken. Verder dan de voordeur van Residence Van Henegouwen komen de toekomstige bewoners niet. 'Het voelt zo raar,' zegt Marion. 'Je bent praktisch eigenaar en je kan er gewoon niet in. Ik heb het in gedachten al zo vaak ingericht,' zegt Marion. 'We wachten nu meer dan een jaar op de verhuizing. We zouden drie maanden bij mijn zoon logeren, maar dat is nu al een jaar. Ik heb mijn zoon gefeliciteerd met zijn gratis huishoudster', grapt ze.
De toekomstige bewoners hebben pech op pech. Eerst werd de bouw vertraagd door de omgevingsvergunning, daarna door verlate bouwmaterialen door de oorlog in Oekraïne. En dit jaar gooit netcongestie roet in het eten. 'Maar het gaat niet om netcongestie,' zegt gedupeerde Willem Voogt, die de zaak uitgebreid heeft uitgeplozen. 'Het is gewoon een ordinaire ruzie tussen de gemeente Noordwijk en Liander over de plaatsing van een transformatorhuisje, die al vanaf januari 2023 duurt. Liander wil zekerheid hebben omtrent de rechten voor het plaatsen van een transformator in de straat. Maar de gemeente wil die zekerheid niet geven,' zegt Willem.
Het wachten is op sleutels van deze appartementen
Het wachten is op sleutels van deze appartementen © Omroep West
Willem zit met zijn vrouw in een tijdelijke woonruimte in een seniorencomplex. 'We zouden er één winter zijn, maar we gaan nu de derde winter in,' zegt hij sip. 'Het meest trieste is dat de instanties die ons zouden helpen, het volledig laten afweten. De gemeente en Liander zijn er toch om de burger te dienen? Maar op deze manier worden we toch ontzettend benadeeld. Ongelooflijk dat we door onwil en incompetentie men het zo ver heeft laten komen,' zegt Willem.
De gemeente Noordwijk en Liander betreuren de situatie en zien hoe zeer de bewoners de dupe zijn van de situatie. Noordwijk laat weten dat ze het beschouwen als 'een zaak tussen de ontwikkelaar en Liander'. 'De projectontwikkelaar had de stroomvoorziening op eigen terrein moeten aanleggen. De projectontwikkelaar heeft daar in zijn ontwerp geen rekening mee gehouden,' meldt de gemeente.

Conflict Liander en Noordwijk

Noordwijk vervolgt: 'Wij hebben 30 vierkante meter gemeentegrond beschikbaar gesteld voor een transformatorstation. De gemeente heeft aangegeven dat ze kan instemmen met een eeuwigdurend recht van opstal. Hiermee is de weg vrij voor Liander. Alleen gaan ze toch niet over tot plaatsing. Liander en gemeente hebben een andere zienswijze over het zakelijk recht voor de locatie van het station. Liander wenst niet meer onder de voorwaarden van de laatste jaren te contracteren,' zegt Noordwijk.
Netbeheerder Liander: 'Helaas heeft het intensieve contact met de gemeente nog niet geleid tot een oplossing. Liander ziet de situatie steeds schrijnender worden voor de toekomstige bewoners van het complex. Het is dan ook van groot belang dat we eruit komen. Het is voor Liander een voorwaarde om de locatie langere tijd te kunnen beheren, omdat het bouwen van een transformatorstation veel geld en tijd kost en bovendien de nodige overlast veroorzaakt. Vandaar dat zo’n station enkele decennia moet kunnen meegaan. Liander heeft eind november een laatste voorstel gedaan aan de gemeente.'

Juridische stappen

Liander gaat nu via het Ministerie van Volkshuisvesting juridische stappen ondernemen om de zaak op te lossen. 'We zijn ons bewust dat de toekomstige bewoners daarmee niet zijn geholpen. Door deze procedure kan het nog wel acht maanden duren voordat zijn hun huis in kunnen', zegt de netbeheerder.
Volgens toekomstig bewoner Rob Hogenhuis is het lastig aan te geven wie hier de schuld heeft. 'Ik weet het ook niet. Alle partijen wijzen naar elkaar.' Willem Voogt heeft meerdere brieven naar de gemeente geschreven en ze reageren gewoon niet. Dan ga ik toch rechtdoor naar de Nationale ombudsman', zegt Willem boos. 'De gemeente moest zich schamen dat het op deze manier moet gebeuren.'