Machinisten oefenen met nieuwe trein, daarom vallen er intercity's uit

De Intercity Nieuwe Generatie met de bijnaam 'de wesp'
De Intercity Nieuwe Generatie met de bijnaam 'de wesp' © ANP
DEN HAAG - De doorgewinterde treinreiziger zal het merken: tot 3 februari rijden er geen intercity's tussen Rotterdam en Den Haag CS. De Intercity Nieuwe Generatie, bijgenaamd 'de wesp', wordt voor een kleine maand uit de dienstregeling gehaald, omdat-ie nodig is om machinisten op deze trein op te leiden. 'Maar daarna hebben we ook wat', zegt projectmanager Sarah Köiter.
Machinist Thierry Detant werkt al een paar decennia op het spoor, maar deze 'wesp' heeft hij nog niet helemaal te pakken. Daarom volgt hij de driedaagse cursus voor de ICNG: de Intercity Nieuwe Generatie. 'Het is eigenlijk altijd hetzelfde met een nieuw model', begint hij. 'Net als met een nieuwe televisie, in het begin snap je er niks van en na een paar maanden is het heel gewoon'.
De NS gaat de komende tijd achthonderd machinisten trainen en dat gebeurt op de trein zelf. Daarom zijn de treinstellen even geleend uit de dienstregeling en rijden er tussen Den Haag CS en Rotterdam alleen sprinters. Op 3 februari rijden ze weer gewoon op dit tracé.
Zo ziet 'de wesp' er van binnen uit:
Minder NS-wespen op de rails deze maand door machinistenopleiding
'Maar dan moeten we ook wat hebben', meent projectmanager ICNG Sarah Köiter. 'De trein kan veel sneller op het HSL-traject, je kan makkelijker in- en uitstappen en er zijn verschillende zones voor mensen die willen praten, willen studeren of in stilte willen zitten'. En last but not least, de wc zou niet misstaan in een luxe hotelkamer.
Ook machinist Thierry is te spreken over de nieuwe trein. 'Hij is helemaal aangepast aan de nieuwe tijd en computergestuurd', vertelt hij. 'Natuurlijk hebben we wel een back-up voor als er iets mis gaat. Dan kan iemand de oorspronkelijke settings terugzetten', legt hij uit. 'Maar deze wesp is wel het nieuwste van het nieuwste.'

'De wesp'?

Er komen uiteindelijk 99 van dit soort treinen. Er rijden er nu nog maar vijftien. Die achterstand komt voornamelijk door de coronatijd. De levering bleef achter door de welbekende leveringsproblemen uit die tijd.
En dan nog een laatste vraag: waarom heet hij eigenlijk 'de wesp'? Thierry moet het antwoord schuldig blijven, hij heeft er zelf ook nog nooit van gehoord. Sarah Köiter weet het wel: 'Het publiek heeft hem zo genoemd vanwege zijn zwarte strepen en zijn neus. Dat lijkt op een wesp.'