Belangrijke tunnels weken dicht, bewoners boos: 'Wel open voor bezoekers Mall of the Netherlands'

De Sijtwendetunnel tussen Leidschendam en Voorburg
De Sijtwendetunnel tussen Leidschendam en Voorburg © ANP
LEIDSCHENDAM - Een deel van de Sijtwendetunnel (N14) in Leidschendam gaat vanaf zondagavond wekenlang dicht. Rijkswaterstaat gaat de verlichting in de zes tunnelbuizen vervangen. De werkzaamheden zijn alleen doordeweeks, vanaf zondagavond 21.00 uur tot zaterdagochtend 6.00 uur. En dat steekt veel omwonenden. 'Ik moet naar mijn werk en ik sta vast. Maar de bezoekers van The Mall kunnen gewoon doorrijden.'
Sommige omwonenden reageren gelaten op de afsluiting. 'Ik sta nu ook al in de file, dat wordt nu alleen maar langer.' Anderen zijn echt boos. 'Ik kan gewoon niet geloven dat de tunnel in het weekend open blijft. Dat is natuurlijk voor The Mall of the Netherlands. Ik moet naar mijn werk en dan sta ik vast. Bezoekers van The Mall kunnen op zaterdag gewoon doorrijden.'
Jan Bosma, projectleider van de gemeente Leidschendam-Voorburg snapt de frustratie, maar legt ook uit dat dit echt de beste oplossing is. Of in ieder geval 'de minste van twee kwaden'. Hij heeft er een hele kluif aan - samen met mensen van Rijkswaterstaat- om bezoekers van de informatieavond over de tunnelafsluiting van tekst en uitleg te voorzien.

Weekendgebruiker wordt overvallen

'Ik zei eerst ook gelijk: we gaan alleen 's nachts werken,' vertelt Bosma. 'Maar dat is te kort. Het is echt een serieuze klus. De tunnel moet minimaal twee dagen achter elkaar dicht om het werk te kunnen doen. Daar komt bij dat er veel huizen op de Vliettunnel zijn gebouwd. Die mensen zouden overlast ervaren als we alleen 's nachts aan de slag kunnen.'
Maar waarom dan niet in het weekend werken en doordeweeks de tunnel open? 'Dan zouden de werkzaamheden veel te lang duren. Belangrijker nog: je moet er niet aan denken dat op zaterdag al die bezoekers van The Mall in het centrum van Leidschendam vast komen te staan. De doordeweekse gebruiker is veel beter vooraf te bereiken, de weekendgebruiker wordt overvallen en dan wordt het pas echt chaos.'

Thuiswerken of buiten de spits reizen

En dus gaat de tunnel in zes fases tot 18 mei doordeweeks op slot. 'Rijkswaterstaat wilde eigenlijk alles in één keer dichtgooien. Wij willen zoveel mogelijk overlast voorkomen door per fase één tunnel in één rijrichting te sluiten,' zegt de gemeentelijke projectleider. 'Dat is een proef. We gaan zorgvuldig monitoren wat er gebeurt en daar waar nodig bijsturen.'
De werkzaamheden gebeuren in fases
De werkzaamheden gebeuren in fases © Rijkswaterstaat
De projectleider van Rijkswaterstaat is realistisch: 'Er gaat overlast ontstaan, maar er komt ook gewenning. Dat zagen we ook bij de Haringvlietbrug. Mensen gaan meer thuiswerken, buiten de spits reizen of kiezen voor het openbaar vervoer.' Dat is ook het dringende advies van Rijkswaterstaat.
De Sijtwendetunnel bestaat uit drie afzonderlijke tunnels in de N14: de Spoortunnel, de Parktunnel en de Vliettunnel. Het tunnelstelsel verbindt de A4 met de N44/A44. Tussen 4 en 24 februari is de tunnelbuis van de Vliettunnel richting Den Haag doordeweeks (dag en nacht) afgesloten. Het verkeer wordt omgeleid. Op 25 februari gaat de Parktunnel richting Den Haag dicht. Tot 18 mei wordt telkens één van de zes tunnelbuizen afgesloten.
Voor de gemeente is het een soort generale repetitie voor de grote renovatie van de Sijtwendetunnel die in 2030 gepland staat. 'We kijken hoe dit loopt, maar we weten ook dat elke keuze overlast geeft,' zegt Bosma.
Wachten tot 2030 is geen optie, legt Rijkswaterstaat uit. 'De lampen van een tunnel moeten het doen. Ontstaat er een storing dan moet de tunnel dicht en het risico op een storing wordt steeds groter. Ook de brandblusleidingen moeten worden vervangen. De eisen zijn gewoon heel streng.'

Drukte verwacht

De Leidschendammers zien het met lede ogen aan. 'Dat alles maandagochtend vast staat, dat is een ding wat zeker is. Ik merk het wel. Op maandag pas ik op mijn kleinkinderen, dus ik merk er dan nog niets van.'
Verkeer vanuit het noorden, zoals vanaf de A4 vanuit Amsterdam, wordt omgeleid via de A44. Verkeer vanuit Leiden via de N206 en de N447, en verkeer op de A4 vanuit Leidschendam via knooppunt Prins Clausplein en de A12. Verkeer vanuit het oosten (vanaf de A13 vanuit Delft) wordt omgeleid via afrit Rijswijk en de Rotterdamsebaan. Verkeer op de A12 vanuit Utrecht via knooppunt Prins Clausplein en de A12. Ook verkeer uit Nootdorp/Leidscheveen-Ypenburg wordt omgeleid via de A12. Verkeer vanuit het zuiden, vanaf de A4 vanuit Delft of in de richting van Scheveningen, wordt omgeleid via de N211. Verkeer op de A4 vanuit Rijswijk gaat via de afrit Den Haag Centrum en de Rotterdamsebaan.
De omleidingsroutes tijdens de werkzaamheden
De omleidingsroutes tijdens de werkzaamheden © Rijkswaterstaat