Bedrijven in problemen door vol stroomnet, veroorzaakt door snelladers langs snelweg

Foto ter illustratie
Foto ter illustratie © ANP
GOUDA - Het is op steeds meer plekken het geval: het stroomnet dat vol raakt waardoor nieuwe aansluitingen niet meer mogelijk zijn. Ook in de regio Gouda en Reeuwijk is het stroomnet vol, werd deze week bekendgemaakt. De commerciële snellaadstations langs snelwegen zijn daar de oorzaak van, zegt netbeheerder Stedin. Ondertussen zit de eigenaar van een transportbedrijf met zijn handen in het haar. 'Hoe moet ik elektrisch gaan rijden als er niet voldoende stroom beschikbaar is?'
Het aantal aanvragen voor aansluitingen op het stroomnet is de afgelopen twee jaar bijna verdrievoudigd, zegt Stedin over de regio Gouda en Reeuwijk. Door alle nieuwe aansluitingen is het stroomnet nu vol. 'Dat komt vooral door commerciële snelladers voor elektrische voertuigen langs snelwegen', zegt de netbeheerder.
Het gevolg is dat grote bedrijven zich niet meer kunnen aansluiten op het stroomnet. Kleine aansluitingen, zoals een laadpaal voor een woning of bij een klein bedrijf, kunnen nog wel. Aanvragen van grote bedrijven komen vanaf deze maand op een wachtlijst.

Bedrijfswagens met brandstof in de ban

Dat is een hard gelag voor transportbedrijven die juist gestimuleerd (of deels gedwongen) om elektrisch te gaan rijden. Zo komen er bijvoorbeeld in Gouda, Delft Leiden en de Haagse binnenstad en kust zones waar alleen nog maar elektrische bedrijfswagens mogen komen.
Dat zorgt voor problemen, bijvoorbeeld voor Marco Pfaff uit Bodegraven. Hij wil met zijn koel-transportbedrijf Jocotrans steeds meer overstappen op het rijden met elektrische wagens, maar kan voorlopig fluiten naar een grote aansluiting bij zijn bedrijf.
Als we geen energie krijgen, houdt het op - Marco Pfaff
'Ons probleem is dat in de nabije toekomst steden niet meer toegankelijk zijn voor transport met een traditionele brandstofmotor', beseft Pfaff zich. 'Gelukkig gaan de ontwikkelingen in elektrische aandrijvingen en sterke batterijen steeds sneller, maar als we geen energie krijgen om ze op te laden dan houdt het op.'

Oplossing ver weg

Stedin verwacht dat de stop in aansluitingen nog wel even gaat duren. Zo is het capaciteitsprobleem vermoedelijk pas in 2029 opgelost.
De oplossing is het bouwen van een nieuw elektriciteitsstation in de omgeving van Reeuwijk, de aanleg van twee extra hoogspanningslijnen tussen dit nieuwe station en het bestaande elektriciteitsstation in Gouda, en de aanleg van 9 kilometer kabel tussen Reeuwijk en Gouda. Dat is dus pas in 2029 klaar.

Verdelen van stroom tegen vergoeding

De netbeheerder wil in de tussentijd samen met grote ondernemers om tafel om na te gaan of het mogelijk is om tegen vergoeding te schuiven in stroomverbruik. 'Zo kan meer ruimte op het net ontstaan voor nieuwe klanten.'
Samen met grootverbruikers wil Stedin ook onderzoek doen naar het beter benutten van het net. 'Door stroomverbruik beter op elkaar af te stemmen, kunnen grote pieken in stroomgebruik worden voorkomen. Zo kan mogelijk ruimte ontstaan voor bedrijven die anders op de wachtlijst terecht komen'. Dat onderzoek neemt enkele maanden in beslag.

'Slecht nieuws'

De Goudse energiewethouder Michel Klijmij-van der Laan noemt de mededeling van Stedin 'slecht nieuws voor de ambities die we in Gouda hebben'.
'De plannen voor het ziekenhuis en bedrijven die willen uitbreiden worden nu op pauze gezet', vervolgt de wethouder. 'Ook het aardgasvrij maken van bedrijventerreinen wordt een lastigere opgave.' Stedin zegt hard te werken aan de uitbreiding van het stroomnet. 'Dit kost tijd en vraagt de nodige ruimte. Daarover zijn we in goed gesprek met de gemeente.'