Geen vrije woensdagmiddag meer op álle Westlandse basisscholen, ouders niet blij

Foto ter illustratie
Foto ter illustratie © ANP
WESTLAND - Het lerarentekort is ook in het Westland zó bedreigend, dat er volgens de drie schoolbesturen maar één oplossing mogelijk is: de korte schooldag op woensdag en daarmee de vrije middag, op álle 39 basisscholen in de kassengemeente afschaffen. 'Anders is er straks helemaal geen les meer op woensdag.'
Al maanden werken de drie schoolbesturen in het Westland, de PCPOW, de WSKO en WEST, aan een gezamenlijk plan om het leerkrachtentekort tegen te gaan. 'De woensdag is nu de minst populaire werkdag', legt Myrte van Staalduinen, directeur van basisschool De Blinkert in Monster uit. 'Omdat dit een korte dag is, krijgen leerkrachten ook minder betaald en werken ze liever op maandag, dinsdag, donderdag of vrijdag.'
Op de woensdagen vallen dus de meeste gaten en deze gaten zijn voor directeuren steeds lastiger in te vullen. 'Als we niks doen moeten we in de toekomst zelfs over op een vierdaagse schoolweek', zegt Van Staalduinen. Ook heeft de korte woensdagmiddag volgens de schoolbesturen effect op de naschoolse opvang. 'Je ziet dat de meeste ouders hun kinderen daar op maandag, dinsdag en donderdag brengen. Op die piekdagen ontstaan er dus wachttijden.'
De Westlandse scholen willen overstappen op het 5-gelijke-dagen-model. Dat wordt al op diverse scholen in Nederland gedaan. Westland is wel de eerste die dit zo breed wil doorvoeren. Het model lijkt op het continurooster waarbij leerlingen op school lunchen, met de uitzondering dat de korte woensdag vervalt en dat de leerlingen op alle dagen dezelfde start en eindtijd hebben. In de meeste gevallen komt dat neer op dagen van 8.30 tot 14.00 uur.
De wachttijden bij de naschoolse opvang hebben uiteindelijk ook weer gevolgen voor het leerkrachtentekort. 'Want ook onze leerkrachten kunnen hun kinderen soms niet kwijt en gaan uiteindelijk nóg minder werken. Het is een sneeuwbaleffect en we kunnen er alleen iets aan doen als we met elkaar optrekken.'

'Rust en regelmaat'

Daarom willen de scholen over op het 5-gelijke dag model, op álle Westlandse basisscholen. 'Als elke dag dezelfde tijden heeft, dan maakt het niet meer uit wanneer je werkt en zijn leerkrachten veel beter over de week te spreiden. Ook de druk op bepaalde piekdagen bij de naschoolse opvang zal minder worden.'
Volgens de initiatiefnemers kleven er meer voordelen aan het 5-gelijke-dagen-model. 'Het zorgt voor veel regelmaat en structuur voor de kinderen', zegt Van Staalduinen. 'Elke dag is hetzelfde, dat is heel prettig voor kinderen.'

'Yes mama, een korte dag!'

Toch denken veel ouders daar anders over. 'Het betekent op de andere dagen, waarop ze juist eerder vrij zijn, meer 'dure' opvang regelen of zelf nóg eerder stoppen met werken', vertelt een moeder uit 's-Gravenzande. Daarnaast vinden veel ouders het ook fijn dat de kinderen één dag in de week vroeg thuis zijn. 'Gezellig met elkaar een boterham eten', zegt Mikki de Goede uit Wateringen. 'En er is tijd om met vriendjes en vriendinnetjes af te spreken en ruimte voor sportactiviteiten.'
Jessica Zwinkels uit 's-Gravenzande heeft er dubbele gevoelens bij: 'Nu blijft mijn zoon soms een hele dag thuis omdat er geen leerkracht is, dus als dit dat probleem kan oplossen? Aan de andere kant is zo'n break in de week ook een moment om even bij te tanken. Op woensdagochtend zeggen mijn kinderen vaak: yes mama, vandaag een korte dag!'
Over de voor- en nadelen van niet-traditionele schooltijdenmodellen is beperkt onderzoek beschikbaar en geen harde effecten. Wel is wetenschappelijk bewezen dat het ontbreken van een 'korte dag' zoals bij het 5-gelijke-dagen-model niet per se belastender is dan traditionele schooltijden. De belasting hangt af van de hoeveelheid instructietijd en kindgerichte activiteiten. (bron: rapport NRO Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek)
Hoewel de schoolbesturen nu op verschillende scholen met een pilot van het 5-dagen-model begonnen zijn, voelt het voor veel ouders of de invoering van de nieuwe schooltijden al een voldongen feit is. 'Eigenlijk maakt het helemaal niet meer uit wat wij als ouders vinden of zeggen. Dit gaat er gewoon komen', zegt een ouder die liever anoniem blijft.
Volgens de commissie die de nieuwe schooltijden invoert, wordt het model nu eerst onderzocht. Van Staalduinen: 'Als er ouders zijn die met goede bezwaren komen, dan kijken we daar serieus naar, en gaan we in eerste instantie op zoek naar een oplossing.'

'Wij hebben vijf woensdagmiddagen'

In Midden-Delfland in Den Hoorn werken ze op basisschool het Galjoen al bijna tien jaar met het 5-gelijke-dagen-model en daar is men meer dan positief. 'De kinderen gaan hier van 8.15 tot 13.45 uur naar school, elke dag', zegt directeur Sandra Wielenga. 'Het zorgt voor rust, reinheid en regelmaat. We hebben nooit gezeur met fte's, als we vervanging moeten regelen. Alle dagen zijn hetzelfde.'
Ook van ouders van Het Galjoen zijn er enkel positieve geluiden te horen en er zijn ook geen kinderen die de korte woensdag missen. 'Bij ons weten ze inmiddels niet beter, daarnaast zijn ze elke dag vroeg vrij. Eigenlijk hebben wij vijf woensdagmiddagen.'