Boosheid over uitgeklede dienstregeling HTM: 'Gewoon ordinaire bezuiniging'

Trams van HTM
Trams van HTM © ANP
DEN HAAG - 'Maak je maar klaar voor overvolle trams', 'een ordinaire bezuiniging' en 'een heel pijnlijk besluit'. Reizigers en Haagse raadsleden zijn niet blij met de aangekondigde aanpassing van de dienstregeling van HTM. Vanaf volgende maand rijden er minder trams en bussen door personeelstekort. Dat duurt mogelijk tot de herfst. 'Dit gaat echt niet de goede kant op.'
Marijke Poppelier, woordvoerder van HTM, noemt de uitgeklede dienstregeling een vervelende maatregel, maar zegt dat dit het meest verstandige is om te doen. 'We willen betrouwbaar blijven. Als we zeggen dat we ergens aankomen om 9.10 uur, dan moeten we dat ook doen. En dat konden we vanaf maart niet meer garanderen', zegt ze in West Wordt Wakker op Radio West.
Personeelstekort is daarvan de belangrijkste oorzaak. Met het werven van nieuwe mensen gaat het volgens Poppelier voorzichtig de goede kant op, maar iemand die nu wordt aangenomen als bijvoorbeeld trambestuurder, kan pas over een paar maanden worden ingezet. Bovendien is een deel van de chauffeurs in mei niet beschikbaar omdat ze dan leren rijden met de nieuwe elektrische bussen van HTM.

'Dit is slecht werkgeverschap'

Op Facebook reageren reizigers boos over de uitgeklede dienstregeling van HTM. 'Maak je maar klaar voor overvolle trams, ze kunnen het nu vaak tijdens de spits al niet aan', schrijft iemand. 'Tijd om de directie te ontslaan, zonder zak geld', vindt een ander. 'Want dit is slecht werkgeverschap, geen personeelstekort'. 'Geen goed nieuws voor mensen die ervan afhankelijk zijn', reageert een ander.
HTM is hard op zoek naar personeel, maar op Facebook is niet iedereen overtuigd. 'Apart', schrijft iemand. 'Pas geleden nog gesolliciteerd voor trambestuurder, krijg te horen dat ze al voorzien zijn.' Een ander zat 23 jaar op de tram, woonde twee jaar op Curaçao maar werd bij terugkomst in Nederland afgewezen bij de nieuwe sollicitatie. Weer een ander noemt de maatregelen 'gewoon ordinaire bezuiniging'. 'Alle bedrijfstakken zeggen dat tegenwoordig: ik kan geen mensen krijgen. Terwijl er honderdduizenden werkloos zijn.'
De aanpassingen in de dienstregeling van HTM lees je hier:
De Haagse gemeenteraad is bezorgd over het schrappen in de dienstregeling en wil snel een debat met wethouder Arjen Kapteijns (GroenLinks). 'De HTM verrast de stad en de raad met deze mededeling', zegt D66-raadslid Peter Mekers.
'We willen de mensen verleiden om de auto te laten staan, iets dat ook goed is voor de luchtkwaliteit in de stad, dan helpt zo'n verschraling van het openbaar vervoer echt niet. Als eigenaar van de HTM, en via de Metropoolregio ook als opdrachtgever van het openbaar vervoer in Den Haag, moeten we veel directer betrokken zijn bij zulke besluiten.'

'Heel pijnlijk'

De Partij voor de Dieren vindt het besluit 'heel pijnlijk'. 'Goed openbaar vervoer is essentieel voor de stad', reageert Leonie Gerritsen. 'Het personeelstekort bij de HTM zorgt naast verdwenen haltes nu ook voor minder ritten. Dit gaat echt niet de goede kant op.'
Tim de Boer van de Haagse Stadspartij vraagt zich af hoe het zover heeft kunnen komen. 'Hoe kan dit? Zag men dit niet aankomen? Schandalig', zegt hij.

'Bijstandscliënten aan het werk'

Hart voor Den Haag wijst naar andere politieke partijen. 'Al die zogenaamde pro-openbaar vervoer-partijen die steeds een grote broek aantrekken dat men het openbaar vervoer moet pakken en de auto moet laten staan, hebben massa's boter op hun hoofd', zegt raadslid Jelle Meinesz.
'Het afschalen van het openbaar vervoer, het opheffen van tramhaltes en het keer op keer duurder maken van het OV, maken het openbaar vervoer zeer onaantrekkelijk. De wethouder moet nu alles uit de kast trekken om de vele bijstandscliënten in contact te brengen met de HTM om daar aan het werk te gaan als bus- en of tramchauffeur. Ook kunnen gepensioneerden verleid worden om weer aan werk te gaan in hun oude beroep.'

NS laat juist meer treinen rijden

Waar HTM kampt met problemen en het aantal ritten daarom tijdelijk wil verminderen, werkt de NS juist aan uitbreiding van de dienstregeling. Vanaf eind van het jaar wil de NS van maandag tot en met woensdag elke tien minuten een Sprinter laten rijden tussen Dordrecht, Rotterdam en Den Haag Centraal.
Op het traject Rotterdam, Den Haag, Leiden en Schiphol gaat van maandag tot en met donderdag elke tien minuten een Intercity rijden. Dat is nu al zo in de spits. Op vrijdag gaan er meer treinen rijden tussen Den Haag en Utrecht en tussen Leiden en Schiphol.

Meer treinen in weekend

De intercity tussen Den Haag Centraal, Leiden, Haarlem en Amsterdam Centraal rijdt vanaf eind van het jaar op vrijdag- en zaterdagavond tot ongeveer 00.30 uur elk kwartier. De NS hoopt dat daarmee mensen gestimuleerd worden om in het weekend meer met de trein te gaan.