Negen gewonden bij aanrijding: 'Er hadden doden kunnen vallen', zegt OM

Een personenauto werd bij de aanrijding in twee stukken gereten
Een personenauto werd bij de aanrijding in twee stukken gereten © Regio15
HONSELERSDIJK - Hij reed te hard en door rood, was gestrest omdat hij te laat was en zag daardoor het rode licht niet. Misschien was hij moe. En hij verwachtte geen links afslaande tegenligger. Erkan R. uit Bulgarije toonde zich vrijdagochtend voor de Haagse rechtbank schuldbewust over het ongeluk met negen gewonden dat hij heeft veroorzaakt. 'Als verkeersdeelnemer rijden we eigenlijk in wapens rond', zo hield de officier van justitie hem voor.
De 23-jarige R. knalde op 20 mei 2022 met zijn busje op een personenauto die voor hem langs linksaf sloeg. Dat gebeurde om tien over vijf 's ochtends op de kruising van de Middelbroekweg met de Veilingroute in Honselersdijk. Het verkeerslicht voor R. was al veertien seconden rood, de bestuurder van de andere wagen had groen licht.
Bij het ongeluk vielen negen gewonden, van wie één zwaar gewond raakte aan haar rechterbeen. R. werd meteen aangehouden. Uit metingen is gebleken dat hij 95 tot 100 kilometer per uur reed, waar je maximaal zestig mag. Zijn passagiers hadden hem nog gewaarschuwd dat hij te hard ging.

'Hadden doden kunnen vallen'

Het ongeluk is gefilmd door bewakingscamera's van de bloemenveiling naast de kruising. Op de beelden die de rechtbank toonde was te zien dat de klap enorm was. 'Er hadden ook doden kunnen vallen', zei de officier van justitie in zijn requisitoir.
De verdachte vertelde waarom hij die vroege ochtend zo hard reed. 'Ik begon elke dag om vier uur 's ochtends om mensen naar hun werk te brengen voor mijn werkgever. Tot acht uur deed ik meerdere ritten. Dit was de zesde of zevende en niet de laatste. Daarna moest ik op kantoor werken tot zes uur 's middags.'
Het bestelbusje kwam tegen een paal tot stilstand
Het bestelbusje kwam tegen een paal tot stilstand © Regio15
Volgens R. was de werkdruk hoog en was hij die bewuste ochtend te laat. Daarom reed hij hard, al wist hij het zelf niet zeker meer. 'Het was alsof ik in een soort droomslaap reed. Ik had de snelheid niet door. Ik heb niet eens geremd', zo zei hij eerlijk. Hij had die nacht ook maar een uur of zes geslapen.
De officier van justitie gelooft wel dat de werkdruk hoog was bij het uitzendbureau waar R. voor werkte. 'Als de werkgever in de zaal zou zitten zou ik hem ook boos aankijken, want we hebben in Nederland ook wetten voor arbeidsomstandigheden. Je mag als werkgever niet iemand vijftien uur per dag laten werken.'

'Heel erg schuldig'

Toch vond de officier het ongeluk de verantwoordelijkheid van de jonge man. 'Hij is professioneel bestuurder. Het is zijn werk, hij heeft de verantwoordelijkheid voor de mensen in zijn busje en dan verwachten we net iets meer van je.' R. knikte instemmend bij die woorden.
'Hij reed te hard, door rood en luisterde niet naar zijn passagiers. Als je moe bent moet je juist extra zorg dragen. Hij heeft roekeloos gereden. Dat is niet een beetje schuldig, maar heel, heel erg schuldig.' De officier eiste daarom een celstraf van vijf maanden en twee jaar ontzegging van de rijbevoegdheid.

Meteen uitspraak

De rechtbank neemt normaal gesproken twee weken de tijd voor een uitspraak, maar deze keer waren de drie rechters er, bij hoge uitzondering, binnen een kwartier uit. De verdachte kreeg de maximale taakstraf van 240 uur. Ook mag hij twee jaar geen auto besturen. Dat hij schuldig is aan een ernstig ongeluk is wel bewezen, zegt de rechtbank. Maar als hij de cel in gaat kan hij niet zorgen voor zijn vrouw en kind en komen die op straat te staan.
Verder woog de rechtbank mee dat R. na het ongeluk zijn baan is kwijtgeraakt, dat hij een blanco strafblad heeft en dat hij speciaal voor de zitting van vrijdag vanuit Bulgarije was gekomen om zijn verantwoordelijkheid te nemen. 'Dat siert u', zo vond de voorzitter. R. heeft ook geprobeerd contact te zoeken met de slachtoffers, maar die hadden daar geen behoefte aan.