Niet blij met uitbreiding betaald parkeren: 'Liever alle busjes weg'

Foto ter illustratie
Foto ter illustratie © ANP
DEN HAAG - Bewoners van de Haagse wijk Rustenburg-Oostbroek zijn niet blij met de uitbreiding van betaald parkeren in hun wijk. Volgens de bewoners is dat namelijk geen oplossing voor het échte probleem waar zij mee kampen: te weinig parkeerplekken in hun wijk. De gemeente benadrukt dat het uitbreiden van betaald parkeren wél kan helpen. 'Winkelend publiek parkeert in de woonwijken.'
Sinds 1 februari geldt er dagelijks van 9.00 uur tot middernacht een parkeertarief van 2,60 euro per uur. Dat gold eerst alleen tussen 18.00 uur en middernacht. ‘De gemeente heeft de tijden voor betaald parkeren in de wijk gewijzigd om de parkeerdruk in de woonwijken rondom de winkelstraten verder terug te brengen', zegt een woordvoerder van de gemeente na berichtgeving van Den Haag Centraal.
Volgens de bewoners is daarmee de parkeerproblematiek niet opgelost. Zij zien liever dat het aantal busjes die in de wijk geparkeerd staan wordt verminderd. Volgens de bewoners zouden dat werkbusjes zijn en zouden sommige eigenaren tot wel veertien (!) parkeervergunningen hebben.

'Parkeerdruk ligt niet overdag'

'De parkeerdruk ligt niet op de dag, maar in de avond en de nacht', zegt Marco Mattheijer namens bewonersvereniging Rustenburg-Oostbroek. 'De parkeertellingen die de gemeente heeft uitgevoerd, zijn in straten gedaan waar de parkeerdruk laag lag. Er zijn verkeerde tellingen gebruikt voor het genomen besluit.'
Een maximumaantal parkeervergunningen per adres zou volgens de bewonersvereniging een van de de oplossing zijn. Overdag is er in de wijk juist wél plek om te parkeren volgens de bewoners. Het uitbreiden van de parkeertijden zou dan negatief kunnen uitpakken voor winkeliers in de buurt. En lost bovendien, volgens hen, niet het overschot aan busjes op.

'Wijk is onder druk gezet'

'De wijk is onder druk gezet door het weghalen van de parkeerplaatsen die er waren. Er is zo'n 25 procent van de plekken verdwenen, ook door het plaatsen van ondergrondse afvalcontainers', vervolgt Mattheijer. 'Het creëren van meer plekken kost geld, maar daar had de gemeente van tevoren aan moeten te denken. Gemeente heeft eerder een melkkoe gecreëerd door zoveel parkeervergunningen uit te geven.'
Volgens de gemeente is het lastig om extra parkeerplekken te creëren. De gemeente denkt op dit moment dat de overlast in de wijk beperkt zal blijven met de uitbreiding van het betaald parkeren. 'We zien dat er in de wijken waar betaald parkeren is ingevoerd meer ruimte ontstaat voor bewoners die in hun wijk willen parkeren en die daarvoor een vergunning kunnen aanvragen. We zien momenteel dat er veel winkelend publiek en personeel in de woonwijken rondom de winkelstraat parkeert.'

Van de baan en excuses

Inmiddels is duidelijk dat uitbreiding van het betaald parkeren in Rustenburg-Oostbroek voorlopig van de baan is. Dat bevestigt een woordvoerder van wethouder Arjen Kapteijns aan Den Haag FM, mediapartner van Omroep West. Tot nader order wordt er gecontroleerd op de oude tijden: van 18.00 tot 00.00 uur.
Op een drukbezochte bewonersbijeenkomst maakte wethouder Kapteijns bekend dat er overdag voorlopig niet wordt gecontroleerd of automobilisten wel hebben betaald. De reden daarvoor is dat de communicatie niet goed is gelopen. De wethouder heeft op een informatieavond daar ook zijn excuses voor aangeboden.
Zijn woordvoerder laat weten dat er nu wordt gekeken of het mogelijk is om bedrijven meer dan één vergunning te geven, ook wordt onderzocht of er genoeg uren worden vergeven om bezoek te laten parkeren.

Enthousiast

In Rustenburg-Oostbroek wordt enthousiast gereageerd op het voornemen om voorlopig niet overdag te hoeven betalen. 'Er is overdag helemaal geen parkeerprobleem in de wijk', deelden buurtbewoners de wethouder al mee tijdens een informatieavond. 'Het probleem is nu juist het enorme gebrek aan parkeerplaatsen in de avonduren.' Ook ondernemers in de wijk lieten daarbij massaal hun zorgen horen.