Dit is waarom trajectcontrole op A12 bij Den Haag verdwijnt

Het systeem stond vaak uit, bijvoorbeeld bij aangepaste snelheid op de matrixborden
Het systeem stond vaak uit, bijvoorbeeld bij aangepaste snelheid op de matrixborden © ANP
DEN HAAG - De camera's van de trajectcontrole op een deel van de A12 bij Den Haag zijn vanaf deze maand verleden tijd. Hierbij gaat het om het traject richting Utrecht, tussen het centrum en het Prins Clausplein. Volgens een woordvoerster van het Openbaar Ministerie stonden de camera's al vaak uit. Vier vragen over het hoe en waarom.

Hoe kan het dat de trajectcontrole zo vaak uit stond?

Dit komt volgens de woordvoerster door filevorming, een aangepaste snelheid op de matrixborden waardoor de trajectcontrole automatisch uit gaat en technische storingen.

Waarom wordt de trajectcontrole niet vervangen?

Het vervangen van de systemen kost geld, waardoor bekeken is welke systemen effectief en efficiënt zijn. Doordat de trajectcontrole al vaak uit stond heeft deze volgens het OM weinig effect en wordt de capaciteit van het systeem niet goed benut. Op basis hiervan is besloten dat de locatie niet vervangen wordt, zegt de woordvoerster.

Komt er dan een andere locatie voor de trajectcontrole?

Op dit moment zijn er elf van zulke systemen in Nederland, waarvan er negen worden vervangen. Volgens de woordvoerster is er op dit moment nog geen sprake van een nieuwe locatie voor een trajectcontrole. 'Wellicht in de toekomst.'

De trajectcontrole op de A4 Den Haag-Leiden wordt wel vervangen, wat merken bestuurders hiervan?

De trajectcontrole op de A4 tussen Den Haag en Leiden wordt vervangen, omdat de contractperiode afloopt. De systemen en camera's worden vervangen waardoor ze weer een aantal jaren mee kunnen. Dit is dus regulier onderhoud, qua controle verandert er niks.