Automobilisten razen veel te hard over weg, gemeente vroeg tevergeefs om flitspaal

In 2019 klapte er al eens een automobilist hard op een andere auto
In 2019 klapte er al eens een automobilist hard op een andere auto © Regio15
'S-GRAVENZANDE - Door hoge snelheden en onoverzichtelijke uitritten is de Woutersweg in 's-Gravenzande volgens Westlanders 'ontzettend gevaarlijk'. Twee mensen die werken bij een bedrijf net naast de weg, zien het hier vaak (bijna) fout gaan. 'Als er rechts een busje staat, heb je geen zicht en is het een beetje gokken als je invoegt of je misschien een auto gaat scheppen of dat je wordt geschept.'
Hoewel je op sommige stukken van de weg niet harder dan 60 kilometer per uur mag, zouden de snelheden hier veel hoger liggen, is het gevoel van omwonenden. De weg zou namelijk uitnodigen om erg hard te rijden, want vanaf de Maasdijk rijd je heuvelafwaarts.
Vervolgens gaan auto's over een bruggetje en vlak daarna is direct de uitrit van een bedrijf en een tankstation. Als iemand hier wil oversteken of de uitrit wil verlaten, leidt dat vaak tot gevaarlijke situaties.
Dit is een serie van mediapartner WOS over gevaarlijke wegen in het Westland. De lokale omroep vroeg inwoners naar de 'gevaarlijkste' wegen. Meer dan 350 mensen stuurden een verkeerssituatie in. Wij lichten er zes uit. Deze keer: de Woutersweg in 's-Gravenzande.
'Ik heb een keer meegemaakt dat ik wilde oversteken en dat er een auto met een snelheid van, ik denk, 80 kilometer per uur van de dijk af kwam. Pas toen hij het bruggetje over ging, had ik hem in de gaten. Dus als voetganger kon ik nog net terugspringen, als automobilist denk ik dat je dan te laat bent', zegt Martin de Goede, die bij het bedrijf langs de weg werkt.
Ook zijn collega Martijn van Vliet geeft aan dat het invoegen hier heel gevaarlijk is. 'Als er rechts een busje staat, dan heb je vanaf rechts geen zicht en is het een beetje gokken als je invoegt of je misschien een auto gaat scheppen of dat je wordt geschept.'

Zwaar ongeval

Vanuit hun kantoor zien ze het daarom ook vaak genoeg bijna fout gaan. 'Je hoort bijna dagelijks iemand met piepende banden remmen', benadrukt Van Vliet.
Maar soms gaat het ook echt fout, er is volgens hem al een aantal ongelukken geweest met 'voornamelijk blikschade'. In september 2019 was er wel een zwaar ongeval op dit punt. Toen een automobilist probeerde af te slaan richting het tankstation, botste iemand achter op hem.

Drempels niet mogelijk

Andere weggebruikers zeggen dat ze graag snelheidsverlagende maatregelen zien, zoals drempels of sluizen. Volgens de inmiddels opgestapte verkeerswethouder Pieter Varekamp is dat echter niet mogelijk, want er staan veel oude huizen aan deze weg, die door de trillingen scheuren krijgen.
Bovendien is het een aanrijroute voor hulpdiensten. Die moeten hier nog steeds hard overheen kunnen rijden, stelde de toenmalig wethouder.
Deze serie van de WOS is in december vorig jaar gemaakt. Destijds was Pieter Varekamp nog verantwoordelijk verkeerswethouder in Westland. Begin maart stapte de VVD-bestuurder op, nadat hij al een lange tijd onder vuur lag. Ook zijn aandeel in het oplossen van verkeersproblemen speelde een rol. Hij zou alles voor zich uit schuiven, luidde de kritiek. Ook toonde hij te weinig inzet om de problemen op te lossen, en rondom diverse wegenprojecten zou niet zijn geluisterd naar inwoners.
Een flitspaal was volgens Varekamp wel mogelijk, alleen plaatst het Openbaar Ministerie deze palen en dus niet de gemeente. Westland heeft al eerder een verzoek gedaan aan het OM om hier een flitspaal te plaatsen, maar de weg voldeed toentertijd niet aan de criteria.
Voordat het OM namelijk een flitspaal plaatst, moeten er eerst meerdere ongelukken zijn gebeurd, die zijn veroorzaakt door hoge snelheden. De gemeente beloofde destijds op het eerstvolgende 'aanvraagmoment' nogmaals aan het OM te vragen om hier een flitspaal te plaatsen.

Lees hier eerdere artikelen uit deze serie: