Hart voor Den Haag wil referendum over betaald parkeren: 'Burgers worden nu genegeerd'

Foto ter illustratie
Foto ter illustratie © ANP
DEN HAAG - De Haagse gemeenteraad moet een referendum uitschrijven over de uitbreiding van het betaald parkeren in de stad. Dat wil Hart voor Den Haag. Overal in de stad voert het college van burgemeester en wethouders de komende jaren betaald parkeren in, maar volgens partijleider Richard de Mos zijn de meeste Hagenaars daar op tegen. De Mos wil nu via een referendum de mening van bewoners vragen, maar daarvoor heeft hij wel 10.000 handtekeningen nodig.
'De auto is geen ordinaire melkkoe', foetert Richard de Mos. Hij en zijn partij weten wel wat zij vinden van de parkeerplannen van het college. In alle wijken, op Leidschenveen-Ypenburg, Wateringse Veld en Vroondaal na, moeten bewoners gaan betalen voor een parkeerplek. Het is een van de maatregelen die ervoor moeten zorgen dat de parkeerproblemen in de stad worden opgelost.
Maar Hart voor Den Haag ziet de plannen totaal niet zitten. 'In de meeste wijken zijn voldoende parkeerplekken en daar is betaald parkeren helemaal niet nodig', zegt raadslid Jelle Meinesz van Hart voor Den Haag.
Richard de Mos (l) en Jelle Meinesz (r) na de vrijspraak van De Mos
Richard de Mos (l) en Jelle Meinesz (r) na de vrijspraak van De Mos © ANP
En in de wijken waar wel een probleem is, komt dat doordat de gemeente parkeerplekken heeft weggehaald, zegt hij. 'Zorg gewoon voor voldoende parkeerplekken of een ondergrondse garage', vindt Meinesz. 'Er zijn zat betere oplossingen. Nu wordt er geen rekening gehouden met mensen die hun auto nodig hebben.'
In de komende jaren wordt overal betaald parkeren ingevoerd. Het gaat onder meer om delen van de Vogelwijk, Moerwijk, Houtwijk, Morgenstond en badplaats Kijkduin. Het invoeren gebeurt niet overal tegelijk, maar vanaf het voorjaar komt er steeds een gebied bij. De Vogelwijk staat voor 1 mei dit jaar gepland. In 2025 en 2026 staan de Binckhorst en de Zichten, Dreven en Gaarden in Zuidwest op de rol.
Volgens Hart voor Den Haag zien de meeste Hagenaars helemaal niets in betaald parkeren. 'Er is geen draagvlak voor', weet fractievoorzitter Richard de Mos. 'Terwijl het college zelf heeft gesteld dat er maatschappelijk draagvlak moet zijn bij de uitbreiding van betaald parkeren.'
De Mos vindt het daarom tijd voor een referendum. 'In Haarlem keerde maar liefst 82 procent zich begin deze maand tegen de uitbreiding van betaald parkeren. Daar is dus geen draagvlak. En ook in Katwijk komt een referendum. Wij willen nu aan de Haagse bevolking vragen of ze wel of geen voorstander zijn van betaald parkeren.'

Grote uitdaging

Hart voor Den Haag staat hierbij wel voor een grote uitdaging. De partij kan door een motie de gemeenteraad vragen om een referendum uit te schrijven, maar de verwachting is dat die motie niet voldoende steun krijgt. De Mos: 'De andere optie is om via een burgerinitiatief de gemeenteraad op te dragen om een referendum te organiseren. Hiervoor hebben we binnen drie maanden 10.000 handtekeningen nodig.'
De Mos denkt dat het een hele klus wordt om die handtekeningen te verzamelen, maar hij heeft goede moed. 'We zien het niet als een groot probleem. We hebben bijvoorbeeld in Loosduinen via een petitie ook al eens 1200 handtekeningen opgehaald van mensen die tegen betaald parkeren zijn.'
De opbrengst van het betaald parkeren is in 2024 begroot op ongeveer 80 miljoen euro. Dat geld komt ten goede aan de algemene middelen en wordt volgens de gemeente voornamelijk geïnvesteerd in de bereikbaarheid van de stad en de infrastructuur.
Ook wijst hij naar de wijken Laak en Rustenburg-Oostbroek waar, na druk van bewoners, ondernemers en politieke partijen, de verruiming van de tijden voor het betaald parkeren is opgeschort. 'Zij zijn er voorlopig even vanaf, maar 'opschorten' betekent gewoon dat het weer terugkomt', zegt De Mos. 'Maar je ziet daaraan wel dat betaald parkeren leeft. En ik hoop dat de mensen in de wijken waar betaald parkeren nog ingevoerd gaat worden, zich er massaal tegen uitspreken.'
En als een meerderheid zich uitspreekt vóór betaald parken? De Mos: 'Dan heeft de democratie een feestje gehad, want dat is een referendum. Nu wordt de bevolking genegeerd. Wij vinden: ga de burgers bevragen. Als het college zo zeker is van zijn zaak dan zou ik zeggen: schrijf dat referendum uit.'
Het doel van het parkeerbeleid van de gemeente is om 'een maatschappelijk verantwoord evenwicht tot stand te brengen tussen de vraag naar en het aanbod van parkeerplaatsen'. Dat schrijft het college in de parkeerstrategie. Is dat evenwicht er niet dan zullen bewoners en bezoekers van de stad moeite hebben met het vinden van een parkeerplaats en er kunnen veiligheidsproblemen ontstaan, omdat hulpdiensten niet op tijd kunnen komen. Bovendien heeft 'een overmaat aan geparkeerde auto's' een negatieve invloed op de leefbaarheid en het gaat vaak ten koste van zaken zoals groen, spelen, fietsen en ondergrondse afvalcontainers, zegt het college.