HTM wil 10 tramhaltes definitief sluiten

De tramhalte Nieuwendamlaan is een van de haltes die de HTM definitief wil schrappen
De tramhalte Nieuwendamlaan is een van de haltes die de HTM definitief wil schrappen © ANP
DEN HAAG - De HTM wil tien tramhaltes die in de coronaperiode tijdelijk werden geschrapt definitief sluiten. Uit onderzoek blijkt dat het weghalen van de haltes zorgt voor tijdwinst. Het Haagse college wil het besluit overnemen, maar pleit wel voor het heropenen van de haltes aan de Fahrenheitstraat en het Copernicusplein.
In de analyse is gekeken naar in totaal dertien gesloten tramhaltes, waarvan tien in Den Haag. De drie andere haltes liggen in Rijswijk. Daarvan worden de haltes Vlietbrug en Broekpolder al definitief geschrapt. Over de halte Treubstraat is nog geen besluit genomen.
Eerder is al besloten om drie van de tien Haagse haltes definitief te sluiten. Op basis van de analyse wil de HTM de overige zeven haltes nu dus ook permanent schrappen.

57.000 reizigers profiteren

'In de analyse is per halte de rijtijdwinst, de groei van omliggende haltes, reistijdwinst in uren en baten onderzocht', schrijft wethouder Arjen Kapteijns (GroenLinks, Mobiliteit) in een brief aan de gemeenteraad. 'Uitgaande van de gepresenteerde cijfers, is het naar mening van HTM onlogisch om de haltes te heropenen. Dagelijks hebben 57.000 reizigers profijt van een kortere reistijd.'
Begin 2022 sloot HTM de haltes om geld te besparen. Dit vanwege misgelopen inkomsten tijdens de coronacrisis. Een deel werd toen opgevangen door de Rijksoverheid, maar HTM moest zelf ook bezuinigen. Bij het sluiten van de haltes gaf HTM al aan dat zij hiermee de reissnelheid hoopte te verbeteren. Uit de analyse die in maart is gepresenteerd, blijkt dat dit inderdaad het geval is.

Twee haltes heropenen

Hoewel het college zich aansluit bij het besluit van HTM, maakt het bezwaar tegen het van de tramhaltes aan de Fahrenheitstraat en het Copernicusplein. 'De halte aan de Fahrenheitstraat kende voor het sluiten het hoogste aantal reizigers en die hebben nu een langere deur-tot-deur reistijd', vindt Kapteijns. 'Ook vanwege de relatief verre afstand naar de naastgelegen haltes die voorbij een druk kruispunt liggen.' Daarnaast moet de halte de wijk Rustenburg-Oostbroek bedienen, waar de parkeerdruk volgens de wethouder zeer hoog is.
Bij de halte aan het Copernicusplein is er volgens het college geen sprake van reistijdwinst, maar tijdverlies. 'De reistijdwinst was berekend door het aantal doorgaande reizigers dat profiteert van de snellere reistijd, door het overslaan van de halte. Echter is er ook een aandeel reizigers wat een langere looptijd heeft door sluiting van de halte.' Omdat de tramhalte in de toekomst wel moet verplaatsen, wil het college deze tot 2029 heropenen.

Betere toegankelijkheid

Ook spreekt het college zich uit over de tramhalte aan de Nieuwendamlaan. Deze halte kwam destijds in opspraak vanwege het nabijgelegen Wooncentrum Saffier-Swaenesteyn. Bewoners daarvan maakten bezwaar tegen het schrappen van de halte, omdat de afstand tot de volgende halte te groot was.
Kapteijns spreekt niet over het heropenen van de tramhalte aan de Nieuwendamlaan, maar wil wel een betere toegankelijkheid van de halte aan de Thorbeckelaan aan de kant van de Nieuwendamlaan. Zo zal de loopafstand tussen de halte en het wooncentrum een stuk kleiner worden, schrijft hij. 'Hierbij stellen we uiteraard de voorwaarde dat deze halteaanpassing geen negatieve gevolgen mag hebben voor de verkeersveiligheid.'

Plank misgeslagen

Volgens Erik Roet, voorzitter van de cliëntenraad van verpleeghuis Swaenesteyn, slaan HTM en het college hiermee de plank volledig mis. 'Voor bewoners is het helemaal niet handig om de langere afstand af te leggen naar de andere halte, met name voor de rolstoelafhankelijke bewoners.'
Ook voor het zorgpersoneel is het volgens hem geen betere optie. 'Dat zijn vaak jonge dames die een onveilige route naar de andere halte moeten nemen. Zeker met avond- en nachtdienstwisseling voelen ze zich totaal niet prettig om dit stuk in het donker af te leggen.' Roet legt zich dan ook niet neer bij het besluit en wil zich opnieuw inzetten voor de tramhalte bij het verzorgingstehuis.