In de serie wordt een aantal mensen uit Katwijk gevolgd, maar volgens een deel van de inwoners strookt het niet met de realiteit. 'Mensen aan de Sluisweg zitten te breien, dat zie je normaal niet. Dat is gewoon een gemaakt iets', zegt een buurtbewoner. 'De mensen praten daar Katwijks en dat is alleen maar voor TV. Dat doen ze normaal niet', zegt een ander.

Eindredacteur Tenco van der Heij benadrukt dat ze geen dingen vragen van mensen die ze normaal gesproken ook niet zouden doen. 'Wij zetten niks in scène, maar we hebben slechts een paar draaidagen. Soms moeten mensen dan op één dag dingen doen die ze normaal in een week doen. Anders wordt het te duur om te maken.'

'Oudbollig en ouderwets'

Piet de Vries van Katwijk Marketing legt de vinger op de zere plek: 'Het pijnpunt is dat we weggezet worden als een oubollige, ouderwetse badplaats. We zijn één van de grootste badplaatsen van de Nederlandse kust. Ook is er veel te doen en zijn er veel evenementen. En precies datgene dat het minste voorkomt doet de EO. Het komt wel voor, maar wel in zeer kleine hoeveelheid. Nu wordt weer benadrukt wat we tien jaar geleden achter ons hebben gelaten.'

Van der Heij kan zich daar niet in vinden. 'Het uitgangspunt van de serie is dat we de wereld laten zien van mensen die in het dagelijks leven niet zo snel met elkaar in contact komen. Bijvoorbeeld platteland versus stad, jong versus oud of gelovig versus ongelovig. We kiezen bewust voor verhalen over het dagelijks leven en doen in de hele serie daarom geen evenementen. Dat kan je saai noemen maar dat is het gewone leven.' Van der Heij zegt veel leuke reacties te krijgen, sowieso van buiten Katwijk. 'En we willen dat we de mensen die meedoen het gevoel geven dat we ze recht aandoen. Tot nu toe is dat het geval.'

LEES OOK: Persoonlijke verhalen staan centraal in de 12-delige serie Typisch Katwijk: 'Het leeft enorm'