Den Haag wil start van Tour de France naar stad halen

DEN HAAG - Het grootste wielerevenement ter wereld komt mogelijk naar Den Haag. De stad gaat samen met Rotterdam proberen om de Grand Départ van de Tour de France in 2024 of 2025 naar de regio te halen. De ambitie is om de proloog van de Tour in Rotterdam te laten verrijden, gevolgd door een etappe met start in Rotterdam en aankomst in Den Haag. 'Dit is een buitenkans voor beide steden', zegt wethouder Hilbert Bredemeijer (CDA) van Den Haag.
Voor de laatste en enige keer dat Den Haag de start van de Tour verzorgde, moeten we ver terug in de tijd. In 1973 was de Grand Départ op de boulevard van Scheveningen. Joop Zoetemelk won de proloog en een dag later was de start op Scheveningen en de finish in Rotterdam. Voor Rotterdam is het minder lang geleden: in 2010 was daar de Tourstart. In 1978 was de start in Leiden.
Rotterdam had al eerder plannen om een gooi te doen naar de Grand Départ en heeft Den Haag gevraagd om zich aan te sluiten. Dat doet Den Haag en de steden gaan nu samen een bidbook voor de Tourorganisatie maken, waarin staat wat Den Haag en Rotterdam te bieden hebben. 'Samen staan we sterker', zegt wethouder Bredemeijer. 'Dit is een buitenkans voor beide steden. Den Haag heeft het streven om met een mooie route niet alleen langs de eyecatchers van de stad te gaan maar juist ook langs gebieden in de stad die een impuls van het evenement goed kunnen gebruiken, zoals Den Haag Zuidwest.'
Unieke kansen
In aanloop naar de start wil het stadsbestuur allerlei activiteiten organiseren. 'Wij zijn van mening dat het onderdeel zijn van de Grand Départ de stad de komende jaren unieke kansen biedt op vele terreinen', zegt Bredemijer. 'Met verschillende activiteiten en evenementen kunnen we toewerken naar de Grand Départ en daar talloze doelen mee bedienen.'
Rotterdam en Den Haag doen samen een gooi naar de start van de Tour de France
Zo wil het stadsbestuur dat er op scholen in de regio elke jaar grote fiets- en wielerevenementen georganiseerd gaan worden. Bredemijer: 'Dit is zoveel meer dan het grootste gratis toegankelijke sportevenement ter wereld. Het vormt voor ons het licht aan het einde van de corona-tunnel en een uitdagende stip op de horizon.'
Bijdrage
De bijdrage die Rotterdam aan Den Haag heeft gevraagd om de finish van de eerste etappe te organiseren is 3,9 miljoen euro. Daarnaast verwacht Den Haag kosten te maken op het gebied van lokale infrastructuur, logistiek, hospitality, communicatie, promotie, citydressing en 'aanloop' evenementen. 'De globale inschatting op dit moment is dat de totale kosten voor Den Haag ongeveer 6 á 7 miljoen zullen bedragen', stelt Bredemeijer. Rotterdam trekt in totaal 22,3 miljoen euro uit.
Den Haag en Rotterdam doen samen een gooi naar de Tourstart in 2024 of 2025
Vanuit de Haagse gemeenteraad klinken kritische geluiden. Oppositiepartijen SP, de Haagse Stadspartij en de Partij voor de Dieren vinden het onverstandig om in deze tijd, zoveel geld uit te geven aan het binnenhalen van de Tourstart. 'Is dit verstandig gegeven het feit dat de gemeente in geldproblemen zit?' vraagt Robert Barker van de Partij voor de Dieren zich af. En volgens Joris Wijsmuller van de Haagse Stadspartij 'verbrast het college de miljoenen aan een paar dagen vertier en wat publiciteit'. Wijsmuller: 'Dit in plaats van het geld investeren om de noden in deze stad structureel aan te pakken.'
Vraagtekens
Ook collegepartij GroenLinks zet vraagtekens. 'Ik ben een groot fan van de Tour', twittert GroenLinks-raadslid Maarten De Vuyst. 'Met de paplepel ingegoten. Maar ik vind dit niet het moment om bijna zeven miljoen Haagse euro's uit te trekken om de start naar Rotterdam te halen. GroenLinks zet liever het geld in voor andere zaken, bijvoorbeeld het herstel van corona en kwetsbare Hagenaren.'
Wethouder Bredemeijer begrijpt de zorgen, maar zegt dat de Tourstart een evenement is voor de hele stad. Bovendien is Den Haag bezig met het herstellen van de gevolgen van de coronamaatregelen. 'Sportverenigingen hebben het door de coronamaatregelen zwaar, maar wij hebben de afgelopen maanden op financieel en sportief gebied al veel kunnen doen om de verenigingen vitaal te houden', zegt hij. 'Wij ondersteunen ze. Voor ons waren gezonde sportverenigingen een voorwaarde om ons in te schrijven. We willen een evenement organiseren waar iedereen bij gebaat is, ook sportverenigingen. En het levert voor de stad een veelvoud op van het bedrag dat wij nu uittrekken.'
Bidbook
In mei komt de Amaury Sport Organisation (A.S.O.), de organisatie van de Tour, naar Rotterdam om het bidbook van beide steden in ontvangst te nemen. Op een later moment beslist de organisatie of de Grand Départ naar de regio komt.