Gloednieuwe auto moet Tim en Tom Coronel aan topklassering Dakar Rally helpen

Tim (l) en Tom (r) Coronel
Tim (l) en Tom (r) Coronel © Coronel Dakar Team
ALPHEN AAN DEN RIJN - Met het kerstdiner nog vers achter de kiezen is Tim Coronel maandag in het vliegtuig gestapt op weg naar de Dakar Rally. Vanaf zaterdag wil hij samen met zijn tweelingbroer Tom de top 15 van 's werelds zwaarste autosportrally aanvallen. 'Alles en iedereen is heelhuids gearriveerd.'
De 49-jarige inwoner van Alphen aan den Rijn laat dinsdag tijdens het videobellen het bivak zien. Achter hem wordt in de Saoedi-Arabische stad Ha'il druk gesleuteld aan de gloednieuwe auto. 'Hij is pijlsnel', verzekert hij. Na drie jaar is afscheid genomen van The Beast, zoals de auto heet waar de racende broers de afgelopen drie edities in reden. Century CR6, een wagen die specifiek gebouwd is om rally's mee te rijden, heet het nieuwste wonder.
'Deze wagen is een klap doorontwikkeld', vertelt Coronel. 'Hij is licht, heeft meer pk en is ergonomischer.' Met een 7.0 Chevrolet V8-krachtbron aan boord kan moeiteloos de voor deelnemers maximum ingestelde snelheid van 170 kilometer per uur gehaald worden. 'De verschillen zullen dus minder groot zijn. Eerst konden we met moeite 150 halen, dan maakt het nogal wat uit als je nu vlotjes kunt opschakelen naar 170.'
Dit is de Century CR6, de nieuwe Dakar-auto van Tim en Tom Coronel
Dit is de Century CR6, de nieuwe Dakar-auto van Tim en Tom Coronel © Coronel Dakar Team

Ervaring

Met een wagen van Zuid-Afrikaanse makelij, waar er deze Dakar Rally twaalf van aan de start verschijnen, leggen Tim en Tom Coronel de lat een stuk hoger dan in de voorbije jaren. 'Waar finishen altijd het doel was, is dat nu een topklassering behalen. Met een plek in de top 20 ben ik tevreden, maar we willen in de top 15 eindigen.'
Voor Tim Coronel wordt het zijn vijftiende Dakar-deelname. Van die vijftien edities werd er één daags voor de start afgelast in verband met terroristische dreiging. Hij reed 's werelds zwaarste autosportrally twaalf maal uit. Voor tweelingbroer Tom wordt het zijn negende keer, zes maal finishte hij. Tijdens de editie van 2021 eindigden de Coronelletjes op de 26ste plek, hun beste eindklassering ooit.
Tim Coronel verwacht dat hij en zijn broer tijdens de eerste dagen rond de 35ste à 40ste positie zullen rijden, om vervolgens te stijgen in het algemeen klassement. 'Dat doen we op onze ervaring', stelt de Alphenaar. 'Er kan van alles gebeuren tijdens Dakar, maar juist door onze ervaring moeten we ervoor zorgen dat niet alles gaat gebeuren.'

Testen

En dus zien we - als alles goed gaat - de tweeling tot en met 14 januari 2022 zo'n 8.000 kilometer afleggen door Saoedi-Arabië. 'Het land is heel gevarieerd. Je hebt er enorme duinen, maar ook veel rotsen', weet Coronel. Hoe hoog een duin is? 'Je hebt ze ertussen zitten die 2.400 meter hoog zijn. En dan ga je soms kaarsrecht naar beneden als je afdaalt.'
Zo ziet het zandlandschap in Saoedi-Arabië eruit
Zo ziet het zandlandschap in Saoedi-Arabië eruit © Antonin Vincent (DPPI
Niet alleen moet het materiaal heel blijven, corona doet ook een aardige duit in het zakje. 'Wij zijn allemaal voor vertrek uit Nederland en bij aankomst in Saoedi-Arabië getest. Vanaf dan mogen wij onze 'bubbel' niet meer uit.' Tim en Tom Coronel worden in het Midden-Oosten ondersteund door negen mensen: van monteurs tot truckchaffeurs en van een teammanager tot een cameraman.

'Het blijft spannend'

Als de wagen op donderdag de technische keuring heeft doorstaan, begint op Nieuwjaarsdag het echte werk. 'Het blijft spannend', zegt Coronel, ondanks dat het zijn vijftiende deelname wordt. 'Juist omdat in Dakar altijd alles kan gebeuren. Er ligt altijd gevaar op de loer.'
Dat weet ook het thuisfront. Vriendin Gaby Uljee, zelf autocoureur, en hun twee dochters zijn in Alphen aan den Rijn achtergebleven. 'Elke dag videobellen we als ik aangekomen ben. Maar verder zijn zij niet bang. Zij denken: we zien papa vanzelf weer thuis.'